Tenen futur els valors professionals del periodisme?

by

Per donar resposta a aquesta qüestió, A Portada va assistir el passat 15 de juny a un taula rodona amb grans de la comunicació.

La Universitat Pompeu Fabra, organitzadora de la jornada, va aconseguir seure a la taula a ponents de la mida de Rosa Maria Calaf, presidenta del Centre Internacional de Premsa de Barcelona; Martin G. Etchevers, gerent de Comunicacions Externes del Grup Clarín i Antonio Franco, comentarista polític i membre del comitè editorial del Grup Zeta, exdirector i fundador d’ El Periódico de Catalunya. Aquesta taula va estar moderada pel degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Josep Carles Rius.

Els ponents juntament amb tots els assistents a l’Auditori  de Comunicació de la Pompeu Fabra varem reflexionar sobre els actuals valors professionals del periodisme. Uns valors que segons el tractat es troben en un greu perill.

Per començar es va parlar de l’impacte de les noves tecnologies a les redaccions, on sembla que s’està perdent el paper del periodista com a mediador entre la informació i el ciutadà. Cada cop més, els ciutadans es mostren actius, arribant a exercir el que se’n diu periodisme ciutadà, on qualsevol membre de la societat pot prendre el paper de comunicar informacions. Aquest periodisme però, suposa una greu amenaça pels valors de la professió. Per exemple, el periodisme ciutadà es caracteritza per la manca de contrastació de la informació. Per tant, no podem saber si la informació que comuniquen és verídica o no. A més els fets no s’investiguen ja que el periodista-ciutadà es limita a transmetre’ls sense cercar el context o possibles causes i conseqüències.  És trist, però cal apuntar també que en el panorama actual els mitjans estan perdent el seu poder a favor de les actuals xarxes socials com Facebook o Tuenti.

D’altra banda es va parlar de la influència que exerceixen les empreses en les redaccions. Malauradament avui dia les empreses tenen un gran poder econòmic en les redaccions i conseqüentment tenen també un gran pes a l’hora de prendre decisions. Un cas extrem seria el del Philadelphia Enquire on ha estat el departament de màrqueting l’encarregat de remodelar la redacció. A més estem arribant a un punt on la informació sembla haver perdut el seu valor de servir a la societat pel de vendre quelcom als ciutadans. Així ha nascut una mena de notícia-producte elaborada per redactors sense veu ni vot, dominats per una empresa interessada només en les ventes. Perquè proporcionar informació de qualitat al ciutadà quan pots impactar-lo a base de notícies supèrflues però visuals o si més no entretingudes? Podem dir doncs que els periodistes d’ara es troben totalment sotmesos a les lleis del mercat. No hem d’oblidar-nos tampoc de la crisis actual, excusa perfecte de molts grups mediàtics per fer neteja a les redaccions.

Així doncs, els assistents a la taula van coincidir també en l’actual precarietat laboral dels periodistes. No obstant, però, no es va parlar d’altra de les realitats actuals d’aquesta professió: la dificultat que tenen els joves que tot acabat la carrera de periodisme no poden accedir al mercat laboral. La situació és bastant crítica: els recent llicenciats es troben un mercat laboral on els mitjans no requereixen gent (si estan acomiadant als seus treballadors, amb experiència, etc. perquè haurien d’agafar-ne periodistes recent trets del forn?) Per aquest motiu, i salvant les excepcions,  les úniques ofertes existents per aquests joves són, en el millor dels casos,  pràctiques remunerades com a becari en un mitjà. Però ens trobem amb el handicap que moltes d’aquestes pràctiques requereixen de conveni universitari, per la qual cosa queden directament descartats tots els llicenciats. D’altra banda trobem treballs als quals només poden accedir si tenen com a mínim 5 anys d’ experiència.  La meva pregunta és: com van començar els grans del periodisme? No es van llicenciar mai i van anar fent convenis de pràctiques? O per art de màgia van passar a comptar al seu currículum amb cinc anys d’experiència?

Qui els va donar la seva primera oportunitat?

Noelia Gallart

Anuncis

Etiquetes: , ,

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s


%d bloggers like this: