Els ratolins de Troia al segle XXI

by

JI Marcos Lekuona

Tots podem ser ratolins de Troia. Tots podem ser agents de canvi dins d’una empresa, si ens ho proposem. O, almenys, aquesta és l’opinió de Juan Ignacio Marcos Lekuona, consultor en sistemes de govern i direcció, ponent del darrer Tast de Comunicació a A Portada, el passat 9 de setembre.

Segons Lekuona, els canvis són una qüestió “d’acupuntura social”: transformacions petites i significatives que dutes a terme en lloc estratègics poden estendre els seus efectes al conjunt total. La concepció que els canvis homogenis i els grans plans estratègics de canvi global ja no funcionen s’imposa. El món que ens envolta muda i, amb ell, ho han de fer els vells sistemes d’organització i direcció. “Adaptar-se o morir” es la consigna repetida per Lekuona que, amb 30 anys treballant com a director, assessor i professor, insisteix en la necessitat d’adaptar-se a la nova era post-capitalista i deixar de banda els vells models burocràtics de gestió. Els lideratges excessius i la centralització del poder ja no funcionen.

I com es materialitza aquesta idea? En primer lloc, Lekuona proposa abordar el sistema organitzatiu d’una empresa amb tota la complexitat que té, prescindint de les simplificacions reduccionistes. En segon lloc, cal conèixer bé i globalment l’empresa a partir de la interacció directa amb els treballadors, posant l’atenció en els casos i les anècdotes quotidianes que conformen la seva realitat tangible. En darrer lloc, és necessari adoptar una mentalitat emprenedora que motivi i aconsegueixi entusiasmar els qui ens envolten.

Però canviar els mals hàbits d’una organització requereix primer canviar els dels seus treballadors, empresa que requereix de la voluntat personal de cadascú. La realització d’accions concretes en el nostre voltant és el motor de canvi per posar en marxa l’anomenat “efecte papallona” que pot transformar tot el conjunt. Aplicar els nostres valors a la feina, aprendre a aprendre dels altres i ser conscients de les conseqüències de les nostres accions són les claus per iniciar un procés transformador que pot ajudar a millorar la situació.

Amb Lekuona, l’antic lema d’un conegut superheroi català retorna i s’adapta al món de l’empresa: “els petits canvis són poderosos”.

Juan Ignacio Marcos Lekuona ha realitzat feines de màrqueting i direcció d’empreses privades i ha treballat com a consultor i professor de càrrecs públics en l’organització de governs i disseny de polítiques. És autor de Cuadernos de Trabajo para Cargos Electos Locales y sus Asesores, Manual de Metodología de Planificación Estratégica, Manual de Marketing Electoral Local y Gobernanza Corporativa.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s


%d bloggers like this: