Diaris en recerca d’un model de negoci

by

Fa pocs dies, l’Associació de Directius de la Comunicació a Catalunya, dircom, ens convidava a un esmorzar amb el director del diari econòmic Expansión, Jesús Martínez de Rioja. Martínez va reflexionar amb els dircoms assistents sobre la incertesa que envolta els mitjans tradicionals. La premsa és sens dubte un sector en moviment i el tsunami digital de què parlàvem fa pocs dies en aquest blog els ha deixat ben trasbalsats.

Martínez comentava que una exclusiva actualment, després de la irrupció dels mitjans digitals, pot durar uns segons. La immediatesa a què obliga Internet fa que el periodista treballi sota pressió i la informació no tingui la mateixa qualitat, no sempre es poden contrastar fonts o fer una recerca a fons de la temàtica que es tracta. S’ha perdut la capacitat de sorprendre. La majoria de notícies que es llegeixen a un diari – econòmic o generalista – no són novetats i, per tant, cal donar més anàlisi i reflexió. És important que els diaris recuperin la connexió amb la seva audiència, els periodistes – diu Martínez – sembla que han perdut la capacitat de saber escoltar i captar què necessita saber la gent. 

L’aparició del periodisme ciutadà, la immediatesa dels mitjans digitals, i la cerca desesperada per un model de negoci rendible per la caiguda de la prescripció i credibilitat de la publicitat fa que avui dia el periodisme estigui greument amenaçat. Semblava que el que diferencia un periodista d’un ciutadà que emet informació – sovint pels mateixos canals – és la formació i el codi deontològic i, per tant, la qualitat i credibilitat de la informació … però sembla que els temps actuals obliguen a que aquesta diferència s’esborri. Què passarà doncs amb el periodisme si aquesta diferència desapareix? Quin valor afegit tindrà un periodista? Què ensenyaran a la Facultat?

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s


%d bloggers like this: