Quin és el perfil del gestor cultural?

by

Ahir dijous 29 d’abril, l’Associació dels Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya (APGCC) ens oferia una Jornada sobre el Perfil del Gestor Cultural. Es presentava l’interessant i rigorós estudi de Tino Carreño.

La professió de la gestió cultural és ben nova al nostre país, i també a la resta del món (tot i que en l’àmbit anglosaxó tenen una mica més de recorregut i, sens dubte, reconeixement). Es parlava d’animador, promotor, mediador, agent, treballador, administrador o gerent cultural… Ben bé cap als anys 80 es comença a utilitzar la denominació de gestor cultural i a la dècada dels 90 comencen a sorgir estudis específics d’aquest àmbit.

Avui, s’ha assolit força consens en la denomització la nostra professió, gestor cultural, però potser no està tan clar quin és el nostre paper. Sovint encara no sabem explicar el que fem. Alfons Martinell apunta a que el gestor cultural, analitza i interpreta la realitat, facilita la participació a l’acció pública i social, crea estats d’opinió, estructura i construeix demandes socials, culturals i educatives, descobreix i evidencia noves necessitats de la societat, … Són moltes i molt diverses les funcions però no són fàcils d’explicar. El que és un fet és que la gestió cultural és una professió a l’alça amb cada dia més estudiants dels màsters i postgraus en la matèria i més professionals d’altres àmbits que s’hi atancen. I, per què?

En Tino Carreño ens fa una eloqüent explicació de les conclusions del seu estudi del Perfil del Gestor Cultural d’avui. Defineix el gestor/a cultural com un mediador entre la creació i/o el patrimoni cultural i el consum o la participació ciutadana. Explica que la professió es feminitza (entre la franja de professionals més jove, les dones són ja el 80%), que el nivell de formació dels gestors culturals és molt alt amb un 89% d’estudis universitaris i, d’aquests, un 52% amb màsters i postgraus. Respecte de la remuneració, els sous són més alts a les institucions públiques que a l’empresa privada. I els homes tenen una remuneració notablement més alta que les dones. (Vaja, jo sóc dona i treballo per compte propi… )

Respecte dels reptes de futur de la gestió cultural, Carreño conclou que aquests són la consecució d’un conveni, la catalogació de la professió i un major reconeixement. Anem cap aquí.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s


%d bloggers like this: