Manual d’ús del repartiment just de drets d’autor

by

El passat 1 de juny vam comptar amb la Simona Levi. La seva lluita incansable per a una repartició justa del drets d’autor la va dur a participar en la fundació de l’ EXGAE de la qual avui dia n’és coordinadora. Quan la Reina d’Anglaterra es va inventar els drets d’autor com un incentiu a la creació, no s’hagués esperat que aquest seria el principal argument per a fer cada cop més precàries les relacions laborals de l’artista. 300 anys després Simona Levi recupera els orígens dels drets d’autor per a realitzar una defensa d’aquests tal i com van ser concebuts, i defendre la dignitat del treball de l’autor així com la llibertat d’aquest per a decidir com i de quina manera vol fer ús de la seva obra i els drets que se’n deriven.

La xerrada es va iniciar amb una descripció conceptual de diferents aspectes que concerneixen la valorització de la creativitat de l’artista quan passa a ser “autor” de la seva obra. En aquest sentit, la Simona va expressar el seu profund desacord amb la pedagogia social que s’ha fet des de diferents societats de gestió de drets d’autor. Segons recordava “La llei de propietat intel·lectual prohibeix la cessió dels drets d’autor de tota la vida del creador”, i, per tant, això entra en contradicció amb els contractes que obliguen a l’artista a cedir el seu repertori d’abans, d’ara i després.

La gran confusió esdevé en la diferenciació que s’estableix entre els drets morals i els drets patrimonials. Explicava la Simona que els drets morals són sempre ontològics i a la pràctica es refereixen al que es coneix com a plagi. Aquests són els drets que habitualment preocupen a l’autor: perdre l’ànima de la creació. En aquest sentit va aclarir que entitats de gestió com l’ SGAE el que fan és gestionar els drets patrimonials. La pregunta és, com podem protegir, per tant, l’autoria? Habitualment s’ha fet ús del Registre de la Propietat Intel·lectual, però en realitat, davant de la justícia, és important qualsevol proba que acrediti que allò que has creat és teu i ho has fet abans que un altre. Algunes empreses com www.savecreative.org s’han especialitzat en acreditar l’autoria de la teva obra.

Pel que fa als tipus de llicències amb la irrupció de les llicències Creative commons l’autor pot decidir com gestiona els seus drets. Així, la persona que en fa ús no ha de demanar permís per tot – com en el cas del copyright. Si l’artista vol que la seva obra pugui ser utilitzada lliurement i només percebre un benefici econòmic en cas que hi hagi un ús comercial, pot fer-ho. Les llicències creative commons han afavorit als artistes menys coneguts ja que permeten que el treball d’aquests circuli lliurement.

Algunes de les plataformes on es poden trobar obres amb llicència creative commons són www.jamendo.com i www.magnatune.com .

EXGAE es defineix com una entitat amb la voluntat de canalitzar la popular i justificada hostilitat cap a les entitats de gestió i dotar-la d’eines artístiques i legals de visibilització i defensa. EXGAE aposta per altres formes de circulació de la cultura. Així, està enfocada a informar i ajudar a la ciutadania en general i, en particular a assessorar comerços, creadors, artistes i productors que estan en entitats de gestió o no ho estan.

Links interessants:

http://www.exgae.net

http://jorge.cortell.net

Advertisements

Etiquetes: , ,

Una resposta to “Manual d’ús del repartiment just de drets d’autor”

  1. Manual d’ús del repartiment just de drets d’autor Says:

    […] Llegir més 5 juny 2010 | Tags: beneficis, copyright, drets d'autor, negoci, SGAE| Cap comentari » […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s


%d bloggers like this: