La toxicitat dels mitjans, segons Miguel Ángel Aguilar

by

Avui, l’associació Dircom ha organitzat un interessant esmorzar de debat amb Miguel Ángel Aguilar. Aguilar és el secretari general de l’Associació de Periodistes Europeus i comentarista i analista polític de mitjans com El País, programes radiofònics com Hoy por Hoy i Hora 25, o els 59 segons de TVE.

Aguilar comenta que – a diferència d’Europa – a Espanya no hi ha premsa que s’autodenomini groga, però que això fa que tota la premsa “groguegi”. A la resta d’Europa hi ha una línia clara que separa la informació de la opinió. Aquí no.

Acusa els mitjans de ser sovint agressors, de tenir una relació asimètrica amb la societat: ells poden llançar acusacions, però estan ben parapetats davant de qualsevol queixa. És més, tothom té clar que prefereix qualsevol cosa abans que un conflicte amb els mitjans. A Espanya – diu – qui calla otorga, però qui replica rep. Reclamar judicialment una informació errònia o difamatòria apareguda als mitjans, en comptes d’esmenar el mal causat, el fa més gran. La reclamació multiplica l’ona expansiva i es produeix un ressò en cadena a tots els mitjans.

Comenta Aguilar que amb la informació passa el mateix que amb les inundacions. Quan hi ha una inundació estàs amb aigua fins al coll, però justament el problema més greu que tens és que et falta aigua potable. Avui dia, el ciutadà està inundat d’informació, però li falta discernir, contextualitzar, comparar, comprendre.

El problema és la manca de credibilitat, per motiu de la baixa qualitat de la informació i la precarització de l’ofici de periodista. Els mitjans de comunicació – diu Aguilar, seguint amb la metàfora de la inundació – haurien de ser plantes potabilitzadores.

La crisi, a més, ha empitjorat aquesta situació, ja que els mitjans s’han situat en una tendència reflexiva que està sent autodestructiva. Els canvis de disseny, promocions agressives, cerca de noves vies de negoci a Internet, accions de màrqueting… estan tapant el debat imprescindible de la qualitat informativa. Els mitjans de comunicació avui – conclou – són tòxics i estan mediatitzats pels accionistes i la publicitat. Però, – recordant la frase d’Ortega – “tota realitat que s’ignora prepara la seva venjança”.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s


%d bloggers like this: