No segueixis el ramat… descobreix el gen cultural de la teva empresa

by


Les empreses i institucions són ens orgànicament implicats en les societats en què viuen i amb els ecosistemes humans que les composen. Cada dia més, les empreses exerceixen també la seva ciutadania. Totes tenen un rol social des del moment que creen ocupació i fan alguna activitat que té una transferència en les nostres vides, per tant, provoquen canvi social.

El treballador i també el consumidor, a més, és cada dia més exigent amb les empreses i institucions, a les quals demanen transparència. Tant per a la captació i fidelització de talent intern com per al manteniment i ampliació dels clients dels serveis o productes que ofereixen, és imprescindible que l’empresa interactuï socialment. Cal que tingui ànima, personalitat, el que s’anomena el fet diferencial o – com nosaltres li volem dir – el bagatge genètic de l’empresa.

Amb aquests dos últims anys de crisi, les empreses i institucions han deixat de banda la seva ànima, el seu fet diferencial i, la gran majoria d’elles, han apostat pel camí del curt-terminisme, del mínim retorn immediat, encara que aquest hagi perjudicat la rendibilitat i valor de marca que durant tants anys s’havia treballat. En aquests últims anys doncs, s’ha competit per preu en productes i serveis, i s’ha reduït dràsticament les plantilles sense massa planificació del talent que calia preservar ni massa dedicació a cultivar la motivació d’aquells que quedaven. Aquesta tendència compartida per tothom i que té l’origen en la por i l’immobilisme ha afectat fortament el valor de les marques.

I com aconseguirem tornar a recuperar la motivació interna i el valor que a la marca atorgaven els públics externs? Cal trobar nous elements estratègics diferenciadors per a les empreses. Elements que siguin pertinents a una època social post-traumàtica, que no poden ser ostentosos ni tampoc gratuïts. S’exigeix a les empreses i institucions coherència. Per tant, l’element diferenciador ha de ser pertinent, coherent i consistents amb uns valors de marca prèviament existents que s’han vist afectats per la conjuntura econòmica i social.

Històricament les empreses i institucions s’han diferenciat pel producte o servei que ofereixen. Fa ja anys que el que diferencia una empresa i institució és el seu capital humà i el tracte al client. Els serveis o productes cada dia són més uniformes, l’element de diferenciació està doncs en el COM i no en el QUÈ. Com fem allò que fem, què ens mou, cap a on anem, quina és la nostra identitat, la nostra ànima és el que avui dia volen saber els nostres clients, interns i externs.

La missió, visió i els valors d’una empresa avui dia no es poden expressar només en paraules. Aquests han d’estar present sobretot en les accions de l’empresa. La gent reconeix els valors a través de l’experiència, no llegint-los en la memòria corporativa. Crear una cultura corporativa compartida parteix de com aquesta es viu internament i donar valor extern a una marca també parteix de l’experiència. Hem de complir i excedir la nostra promesa de valor per tal de generar lleialtat – el públic intern i extern és cada dia més infidel i, per tant, hem de dedicar molts més esforços a aconseguir l’aliniament de valors – i generar boca a orella.

Però com aconseguim avui dia sorprendre i generar valor?
En els darrers anys les empreses i institucions han treballat la seva identitat social a través del sentiment de pertinença amb una comunitat concreta (Llet Nostra), a través de l’RSC (La Fageda), a través de la innovació i creació de tendència (Apple, Ikea), l’Ecologia (Iberdrola)… Aquests són encara aspectes vàlids, però han passat a ser una commodity. Si els tens “se li suposa”, però si no els tens està clar que penalitza molt. Així que l’aposta social, ecològica, de pertinença ja no diferencia, no sorprèn.

Quines necessitats socials hi ha?
La gent necessita ser part d’alguna cosa, sentir emocions, viure experiències. Aquelles marques que aportin aquests elements de manera diferencial segur que tindran una promesa de valor innovadora. I el que és important avui és que no només cal treballar aquesta diferenciació experiencial i participativa per al públic extern sinó també – i diríem, sobretot – per al públic intern. I, anant més enllà, ambdues han de ser coherents amb el gen cultural de l’empresa i els valors de marca.

En aquesta proposta innovadora per a les empreses d’una aliança amb la cultura per generar valor de marca està treballant A Portada… properament en sabreu més… Mentrestant, que passeu molt bones vacances d’estiu!

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s


%d bloggers like this: