Comunicació interna: “Si demà és portada, els treballadors ho han de saber avui”

by

Avui, al Col·legi de Periodistes, hem tingut un dinar-debat sobre comunicació interna. Tres ponents de luxe han tingut la generositat de compartir amb els membres de la comissió de gabinets les seves experiències. Volia compartir aquí algunes conclusions del que s’ha dit.

Mònica Segura, cap de comunicació interna d’Esteve, ens explicava com han gestionat el seu relat corporatiu compartit. Un relat, sobre la base d’una comunicació realista que el sustenta, centrat en el leitmotiv de la IL·LUSIÓ. Una il·lusió que s’entèn com a compromís amb l’empresa, amb el seu futur. La comunicació interna d’Esteve implica el talent intern, gestiona la participació i es preocupa de compartir valors i visió.

Albert Piqué, cap de comunicació interna de TMB, ens explicava que la comunicació interna – tant si és volguda com si no (formal o informal) – és implícita a les empreses. Sempre n’hi ha, es tracta que serveixi a uns objectius corporatius i tingui coherència. I per això cal estratègia, cal tenir els comandaments aliniats, cal treballar des de la direcció de comunicació i de la mà de recursos humans i cal transparència. Comenta també que els treballadors – que en el cas de TMB són més de 8.000 – són els principals prescriptors de l’empresa. Per empoderar-los, han de saber la informació abans que ningú i per fonts autoritzades. La informació és poder. “Si demà és portada, els treballadors ho han de saber avui”.

Enric Almuzara, cap de comunicació interna del RACC, coincideix amb Albert Piqué que convèncer els directius i càrrecs intermedis de la importància de la comunicació és clau. Cal, per aconseguir-ho, poder tangibilitzar-ne els beneficis, posicionar la comunicació interna com un soci estratègic de direcció, vincular la comunicació a variables retribuïts i cal també analitzar com la comunicació interna es du a terme. Medir-la i avaluar-la és essencial.

I és que en tot moment, i especialment en temps de crisi, la comunicació interna és clau per a empreses i institucions. És el canal de transmissió de la cultura corporativa, d’adaptació als canvis constants, de motivació interna, de participació i productivitat, de cohesió i millora del treball en equip, de compartir visió.

En els temps de canvi constant que estem vivint hi ha situacions i processos que requereixen, en alguns aspectes, confidencialitat. Es produeixen canvis de cultura corporativa, canvis sobtats de direcció que afecten l’estratègia i la coherència de la comunicació interna. Són temps de fusions i adquisicions, deslocalitzacions i trasllats, regulacions laborals (EROs, convenis col·lectius, etc)… Estem gestionant la incertesa.

I això passa – com hem vist recentment a Egipte i d’altres països de la riba sud de la Mediterrània – en el període històric de les xarxes socials, la hiperinformació i hiperconnectivitat, en què la societat reclama més transparència, participació i dret a decidir.

El repte de les empreses de mantenir un ambient organitzacional saludable és cada dia més complex i requereix esforç i convicció. Cal tenir clar el relat intern i compartir-lo obrint debat per poder generar una aliniació d’objectius i valors entre la direcció i els treballadors. La participació i la transparència ja no són una opció.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s


%d bloggers like this: