Cantants virtuals, un dels fenòmens culturals dels darrers anys. El cas de HATSUNE MIKU

by

Estem vivint en una societat on la recerca de la innovació, d’allò mai vist, d’allò trencador és l’objectiu de molts de nosaltres. Si apliquem aquesta premissa al mon de la cultura ens trobem davant de fenòmens com el de la cantant japonesa Hatsune Miku.

Hatsune Miku és un ésser virtual que canta, balla i omple estadis de fanàtics seguidors de la seva veu sintètica, tecnològica i per tant inhumana. A Japó ha estat, i segueix essent, tota una estrella de la música. Com qualsevol cantant amb èxit té els i les seves “fans”, una empresa de management darrera, el seu merchandising, i el que xoca més, un equip de gent treballant per a ella organitzant-li i produint-li els seus concerts i la seves gires.

L’empresa Crypton Media va ser la creadora de la  cantant Hatsune Miku el 2007. Aquest nom, en japonès, significa quelcom similar a “primer so del futur”. Va engendrar una diva de la tecnologia. Per crear a la Hatsune Miku va utilitzar la veu de Saki Fujita, una actriu japonesa de doblatge.

Hatsune té una imatge de jove sexy de 16 anys amb dues cues llargues i una dolça veu de soprano. És capaç de cantar qualsevol cançó que li demanin els seus fans, sempre que abans l’hi hagin facilitat la lletra i les notes. No obstant, no perdem de vista, que no deixa de ser una aplicació que qualsevol de nosaltres pot utilitzar per crear cançons noves o fer que interpreti els nostres èxits preferits. Vocaloid és el software que utilitza per sintetitzar lletres i melodies de les cançons, al qual se li sumen tècniques d’animació CGI 3D i altres utilitzades en cine i videojocs. El programa està especialment adaptat per interpretar el que es coneix com J- Pop, la tipologia de cançó que es pot escoltar en els jocs japonesos d’animació.

Hatsune no està sola en l’estrellat virtual. Arrel de seu èxit dins del Pop japonès, Crypton ha anat llançant altres cantants virtuals, masculins i femenins, com per exemple Kagamine Rin o la Len. I ja ha anunciat que té previst seguir llençant-ne mentre les nostres societats segueixin consumint aquest sorprenent producte cultural.

A continuació facilito un enllaç d’un dels concerts de la Hatsune Miku a Japó. Crec que una imatge de la reacció del públic en un concert de la Hatsune val més que mil paraules.

http://youtu.be/diLq7nHNpOk

Personalment trobo increïble l’avanç de la tecnologia en aquest sentit i en faig una valoració molt positiva del seu us en el terreny musical. No obstant, tinc el dubte de com valorar el fanatisme d’humans vers un ésser virtual. Com un personatge de ficció crea fans, genera públic que es gasta els diners per una entrada d’un concert d’una cantant que és una imatge animada, omple estadis que coneixen a la perfecció les cançons, com hi ha adolescents que s’enamoren de la cantant com si fos de carn i óssos, etc… Em pregunto, estem perdent el nord? Sigui com sigui, hem d’estar preparats perquè aquest és un exemple de producte cultural que veurem en el futur. Aquest i molts altres que encara no ens podem ni imaginar.

Úrsula Barri

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s


%d bloggers like this: