Xarxes Socials sí, però … ¿Com mesurem?

by

Una de les grans preguntes a plantejar a l’hora d’elaborar estratègies 2.0, desenvolupar la comunicació digital d’una empresa, realitzar aplicacions o crear eines per connectar amb el nostre públic online és… Com mesurem?

Després de perdre els estreps… i sortir de dins de la vestimenta d’armadura ideològica dels sistemes de mesura tradicionals, hem entrat en una nova lògica que modula un altre llenguatge. Existeixen nombroses eines de mesura avui en dia que ens ajuden a avaluar l’èxit o el desencert de les nostres accions a les xarxes socials, però… Sabem quina és l’eina idònia per recollir la informació que necessitem?

Un error força comú, malgrat que sembli inversemblant, consisteix en no saber llegir la informació que recollim i, fins i tot, desconèixer el sistema de mesura pertinent per fer-ho. Això succeeix perquè no ens hem plantejat prèviament què volem mesurar exactament, per què ens ha de ser aquella informació i com emprar-la a l’hora de corregir desviacions o errors d’estratègia. Reconec que la vertiginosa aparició de les xarxes socials ha portat a un replantejament del tractament de les nostres marques en relació a l’ús d’altres codis i de nous formats. Aquests, en un principi, ens van superar…, i, encara ara, algunes empreses no acaben de fer-se’ls seus i de fer-ne un ús efectius.

Davant d’aquesta situació, va sorgir la necessitat de començar a mesurar la nostra marca als nous oceans de la xarxa, els nous sistemes de mesura de la reputació de la marca online, l’analítica sobre xarxes socials, l’anàlisi del nostre posicionament a la xarxa, etc.

En aquest context, l’altre dia vaig tenir el goig d’assistir al Social Media Point. La temàtica proposada per la trobada era justament sobre anàlisi i mitjans socials. Una de les ponències era a càrrec de Víctor Puig, a qui vull citar perquè va aportar en un temps rècord un breu resum de 10 punts clau, una sèrie de consells que, des del meu punt de vista, van ser molt encertats. “En aquests 10 minuts, vaig procurar insistir en que allò important no són els números, sinó les tendències i la progressió. Que allò interessant no és ser grans quantitativament, sinó ser interessants qualitativament. I en que per molt que planifiquem una estratègia, allò interessant de mesurar és ser flexibles: mesurant allò que funciona i allò que no, hem de poder adaptar la nostra estratègia al que diuen els usuaris”, afirma Puig.

Quan pensem en una eines d’analítica el primer que ens ve al cap a la majoria és el Google Analytics, però hem de saber que hi ha incomptables sistemes i que és molt útils fer-los una ullada per endavant. Cadascun posseeix els seus punts forts i dèbils i, sobretot, cadascun aporta diferents mesures. És a dir, que a l’hora d’escollir hem de saber el que busquem ja que, això que sembla tan obvi, és un dels principals errors comesos per moltes organitzacions. Avui en dia, el que sí continua funcionant és tenir una estratègia clara, conèixer el nostre target, saber el que és la marca i què vol dir a cada públic, així com definir uns objectius concrets a l’hora d’avançar dins de les xarxes socials.

Un altre element bàsic, que també constitueix un problema tipus a les empreses, és definir amb criteri i coneixement de causa en quines xarxes socials hem d’estar i com ho hem de fer. L’ús de les xarxes socials perquè sí, sense una estratègia que les basteixi per darrera, sense uns objectius clars, sense el coneixement del codi i de les regles del joc de cada eines i sense la consciència dels recursos humans i econòmics que implica és una inversió sense sentit. O, encara pitjor, un sotrac a la imatge de marca quan s’han portat a terme accions de manera inapropiada. Aquí la marca no només no guanya, sinó que pot perdre allò quasi irrecuperable, que és la credibilitat i la confiança del seu públic (veure el cas Nestlé Kick Kat. Crisis de reputació online). No us perdeu una excel•lent enumeració d’algunes de les eines de pagament enfront les gratuïtes que Víctor Puig va proposar a l’esmentada xerrada sobre analítica a les xarxes socials, aquí trobeu els link conferència i principals eines d’anàlisi.
Aprofiteu-los!

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s


%d bloggers like this: