De les marques territorials als territoris creatius

by

Reflexions entorn a a la conferència “Places, reputations and brands: Metting the Digital Challange” de Nigel MorganAtlas de Peters

Les ciutats, regions i estats conformen el nostre dia a dia, però cada vegada més els podem analitzar com un mercat hipercompetitiu. Actualment es calcula que aquest mercat està conformat per 2,7 milions de ciutats petites o pobles, 3000 de grans ciutats i 455 metròpolis – sense contar que els països i regions també participen en aquesta guerra pel visitant-.

Davant d’aquest entorn el place branding adquireix una importància rellevant i a més es veu subjecte a un moment de definició i reformulació, empès per dos canvis importants:

  • Un context cada vegada més interconnectat, incert i accelerat, on les eines digitals tenen una forta implantació. Aquestes eines converteixen els nostres públics en elements actius en el procés comunicatiu.
  • El canvi de paradigma en els públics a qui dirigeix la seva atenció el place brandig: ara ja no només es busquen turistes si no que les ciutats pugnen per aconseguir esdevenir pols de negoci, acadèmics o de macroesdeveniments…

Aquestes dos moviments empenyen als territoris a crear una sòlida estratègia on la diferenciació i l’estudi dels públics siguin grans pilars. A més a l’hora de materialitzar l’estratègia cal tenir en compte el món digital i la creació de relats que ens permeten crear relacions emocionals amb els territoris. Cal tenir present, però, com es treballen les eines digitals donant als públics allò que necessiten combinant diferents plataformes i evaluant els recursos per per convertir el buzz digital en resultats.

Per Nigel Morgan (The University of Wales Institute, Cardiff) però la competició entre territoris està tenint un clar guanyador: els territoris creatius.  Aquests territoris van més enllà de la configuració d’una marca i incorporent al seu adn aquestes 6 ítems:

  • To: L’ambient i les actituts de la gent, el look de la destinació. El to emergeix del caràcter de dels seus ciutadans (hospitalari, brut, alienant, real…) i a l’hora de comunicar-lo a l’exterior cal ser específic i fugir dels tòpics buscant sempre la particularitat.
  • Tradicions: Les tradicions dels destins son les narratives, el patrimoni i la cultura que han de ser trasmeses amb eficàcia i honestedat per la comunicació off i online.
  • Tolerància: Les destinacions creatives estan obertes a les noves idees i als visitants. Tolerants a la diferència i oberts a les noves inclusions.
  • Talent: Les destinacions creatives atrauen i donen la benvinguda al capital humà, en particular a les classes creatives.
  • Tecnologia: Els territoris creatius atrauen les noves tecnologies i els tecnoemprenedors.
  • Testimonials: La reputació d’una destinació sorgeix dels testimonis, dels ambaixadors del lloc: residents, inversors i visitants.

Per tant, cal anar més enllà de campanyes de publicitat i buscar un moldel integral que inclogui al comunicació exterior, interior – els millors embaixadors d’un territori són els seus ciutadants- i les polítiques actives per atraure noves oportunitats – creació de infrastructures, obertura al món dels centres acadèmics, aposta decidida per la internacionalitció de les empreses…-. I tot això sense oblidar les arrels i tradicions que ens fan únics als ulls del món.

Advertisements

Etiquetes: , , ,

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s


%d bloggers like this: